Agilita hýbe Českem. Aktuálně se řada bank rozhodla pro přechod svého projektového řízení na agilitu. Jak na tuto módní vlnu reaguje PMI? Specifika agilního řízení jsou uvedena v samostatné příloze PMBOK V6 a zároveň se i pomalu doplňují do certifikačních testů. Uvádíme přehled samostatné přílohy PMBOK ve znění, které je obsahem příručky certifikačního školení viz http://www.ippproject.com/skoleni-a-priprava/priprava-k-certifikaci-pmp/.
Agilita není „tvrdá“ metodika, ale spíš pohled na způsob vedení týmu, doplněný různými rámcovými postupy určenými k úpravě dle specifik konkrétní situace. Agilního řízení je vhodné na komplexní a komplikované úlohy. Tyto pojmy jsou definovány na dvojrozměrné ploše definované nejistotou technického řešení a vágností požadavků. Blíže viz obrázek:
Je možno uvést příklady. Agilní vývoj a řízení jsou vhodné:
- kde je vyžadován výzkum nebo vývoj
- obsahuje časté změny
- požadavky jsou neznámé nebo nejisté, nebo cíl je těžko popsatelný
- obsahují velké množství rizik.
Existují 4 druhy životního cyklu projektů, agilní je jedním z nich. Ale málokdy lze najlézt jednoznačný životní cyklus, v každém projektu jsou nějak více či méně obsaženy, málokdy je v projektu je jeden:
- prediktivní
- iterativní (reakce na zpětnou vazbu z ještě nedokončeného výsledu, např. prototypování)
- inkrementální (dodávky po částech)
- agilní.
Rolí projektového manažera je sloužit týmu, zametat cestičku, což ve výsledku vede k úspěchu celého týmu. Jde tedy o vedení metodou „servant teadership“. Z toho vyplývají i role členů agilního týmu:
- Product owner – vedení technického vývoje produktu
- facilitátor – tedy výše zmíněná podpora týmu. V různých agilních metodikách je nazývána různě, např. scrum master.
- člen týmu. V této souvislosti jsou odborníci, členové týmu, tříděni do dvou kategorií:
- I-shaped znamená úzké specialisty, s hlubokou avšak nepříliš širokou znalostí
- T-shaped jsou více obecně zaměření specialisté a pro agilní týmy jsou obvykle výhodnější
Vztah agilního řízení a metodiky Kanban je ten, že jsou konkrétním implementaceni principu Lean. Před rozhodnutím o agilním řízení projektu je vhodné si odpovědět na čtveřici otázek:
- Vize projektu – proč jej děláme?
- Kdo z projektu bude benefitovat?
- Co znamená, že projekt je hotov – odtud se odvíjí kritéria pro release?
- Jak budeme spolupracovat?
Další pojem je retrospektiva. Obvykle se dělá při náselujících příležitostech:
- release
- prošlo již několik týdnů od minulé
- když viditelně klesá výkon týmu
- nebo při dosažení nějakého milníku.
Backlog je tříděný seznam úkolů, nad nimiž tým pracuje. O třídění se stará product owner, zvláště pokud je využit iterativní životní cyklus.
Další pojem je standup. Provádí se denně, hlavním cílem je mikrosouhlas členů týmu s následujcí prací v nejbližší době. Každý člen během standu odpovídá na následující otázky:
- Co jsem od minule udělal / dokončil?
- Co plánuji na dobu do příštího standupu?
- Jaké vidím problémy nebo rizika?
Nejznámější metodiky agilního řízení:
název | charakteristika |
Scrum | · U nás nejběžnější
· Vlastník produktu odpovídá za maximalizaci produktu · Team je multidisciplinární a piokrývá celou potřebnou znalostní oblast · Scrum master odpovídá za proces (servant) |
Extreme programming | · Celý tým sedí pohromadě
· Programování v páru – z důvodu testování · Desetiminutové úkoly · Test-first |
Kanban | · Vizualizace postupu
· Omezený počet aktivit · Spolupráce a zpětná vazba |
Crystal method | · Časté dodávky
· Uzavřená komunikace · Pocit komfortu členů týmu a snadný přístup k odborníkům |
Scrumban | · Na pomezí Scrum a Kanban |
FDD (Feature-driven development) | · Role PM, hlavního architekta, vedoucího vývoje, šéfrogramátora, vlastníka a doménového experta
· 5 procesů: ◦ vývoj cerlkového modelu ◦ vytvoření seznamu vlastností ◦ rozplánování rysů ◦ návrh rysů ◦ realiazce po jednotlivých rysech |
AgileUP (Unified Process) | · Koncentrace na high-level aktivity
· Nezávislost na nástrojích · Infomovanost týmu |
Scrum of Scrum | · Koordinace více malých týmů na velkém úkolu
· Využítí postupů Scrum |
Scaled Agile Framework | · Pro velké úkoly
· Inkrementální vývoj s krátkými cykly · Systémové mšlení, rozhodování zásadně z ekonomického hlediska |
LeSS (Large Scale Scrum) | · Organizace několika vývojových týmů na společném velkém vývoji
· Koordinace přes týmy · Retrospektiva orientovaná na zlepšení mezitýmové spolupráce |
Enterprise Scrum | · Využití metody Scrum přes celou organizaci |
DA (Disciplined Agile) | · People first
· Learning-oriented · Goal-driven · Cykly pro kompletní dodávku |